מידע ומאמרים

צוואה בכתב יד

 צוואה בכתב יד היא צוואה החייבת להיכתב בכתב ידו של המצווה, צוואה זו היא הצוואה הקלה והפשוטה ביותר לעריכה. צוואה זו ניתנת לעריכה ללא עדים או עורך דין, כל אדם יכול לערוך אותה באופן עצמאי וללא עלויות. בנוסף, צוואה בכתב יד תיכתב על ידי המצווה, תישא תאריך וחתימה בכתב ידו של המצווה. הסיבה לציון תאריך בצוואה באה לאפשר זיהוי מוחלט של מועד עריכת הצוואה, כך יכול בית המשפט לדעת האם זו צוואתו האחרונה של המצווה והאם באותה עת המצווה היה בעל כשרות נפשית ושכלית.

סעיף 19 לחוק הירושה קובע כי 3 רכיבי היסוד של צוואה בכתב יד הם: תוכן הרשום כולו בכתב ידו של המצווה, תאריך וחתימת המצווה.

כללים לעריכת צוואה בכתב יד

1. הצוואה חייבת להיות כתובה בכתב ידו של המצווה.

2. אין להדפיס צוואה זו במדפסת או במכונת כתיבה.

3.  כתב היד חייב להיות כתב ידו של המצווה בלבד.

4. יש לציין על גבי הצוואה את התאריך שבו נכתבה, בכתב ידו של המצווה.

(ציון התאריך נדרש מפני שרק הצוואה האחרונה תקפה).

5. המצווה חייב לחתום בכתב ידו על הצוואה.

צוואה בכתב יד
צוואה בכתב יד

חסרונות לצוואה בכתב יד

צוואה בכתב יד ניתנת לערור בקלות, העדר עדים בעת עריכת הצוואה מהווה מכשול לתקפות הצוואה ועלול להוביל לפסילתה על ידי בית המשפט. כשצוואה נערכת ללא עדים, כמו צוואה בעדים או צוואה בפני רשות, קיים קושי רב להתחקות אחר מצבו של המצווה בעת עריכת הצוואה ולהבין האם צוואתו נערכה בצלילות דעת. משמעותה של פסילת צוואה היא כי רצונו של המצווה כפי שציווה בצוואתו אינו יוצא לפועל ורכושו עובר ליורשים על פי דין ולא על פי בחירתו.

בנוסף, למרות הכללים המפורטים בחוק, ייתכנו מצבים בהם יהיו פגמים בצוואה. כאשר הפגם הוא הדפסה של הצוואה במדפסת או במכונת כתיבה, בית המשפט יפסול צוואה זו. במקרה כאשר הפגמים הם אי ציון תאריך או חתימה בכתב ידו של המצווה, בית המשפט אכן יכול להכשיר פגמים אלו מכיוון שהמטרה היא לכבד את רצון המת ולהפחית ככל הניתן מצבים בהם פגמים טכניים ימנעו זאת.

עמותת רצון חיים-Life will עריכת צוואה בקלות ובחינם

יוזמה חדשנית של עמותת "רצון חיים", מציעה לכל אדם הזדמנות לערוך צוואה רשמית ללא תשלום! אנשים המצויים במצב סוציו אקונומי קשה או אנשים עסוקים המתקשים להתמודד עם בירוקרטיות יכולים להיות רגועים כעת. כל שעליהם לעשות הוא למלא את צוואתם באופן מקוון דרך אתר האינטרנט של העמותה ולתאם פגישה עם עורך דין במשרדי העמותה בקרבת מקום המגורים שלהם. במהלך הפגישה, יאשרר העו"ד את הצוואה ויגיש אותה באופן מקוון לרשם לענייני ירושה. הקדימו להסדיר את צוואתכם, בקלות, במהירות ובחינם!

השירות אינו זמין כרגע

השירות המקוון מופנה כרגע לכוחות הביטחון
אנחנו זמינים עבורכם בשירותים הפיזיים שלנו